Blogi

Blogi

Blogin kirjoittajat ovat Tomi Valtanen, TtM ja laillistettu ravitsemusterapeutti ja Amanda Harju, TtK ja TtM-opiskelija (ravitsemustiede). Lisäksi blogissa voi olla vieraskirjoituksia.
Olemme sitoutuneet Antidootin yhteisiin tavoitteisiin ja sääntöihin.
Kuinka voin antaa palautetta?
Blogissa on mahdollisuus kommentoida kirjoituksia. Palautetta voit antaa myös osoitteeseen kirjoittajan etunimi (at)ravitsemustalo.fi.

Kasvisruokavalio urheilijalla – uhka vai mahdollisuus?

Yhä useampi miettii kasvisruokavalion noudattamista. Taustalla on monenlaisia perusteluja, kuten terveellisyys, eettisyys ja viime aikoina pinnalle nousseet ilmastokysymykset. Myös moni urheilija ja liikkuja miettii kasvisruokavalioon ryhtymistä tai noudattaa sitä jo tällä hetkellä. Continue reading ”Kasvisruokavalio urheilijalla – uhka vai mahdollisuus?”

D-vitamiini ja urheilu – mikä on urheilijalle sopiva D-vitamiinitaso ja -annos?

D-vitamiini on ehkä yksi eniten keskustelu herättävä ravintoaine. Myös urheilupiireissä moni luottaa D-vitamiinilisien voimaan suorituskyvyn nostattajana ja vastustuskyvyn vahvistajana. Mutta pitääkö D-vitamiinille asetetut kovatkin lupaukset paikkaansa? Continue reading ”D-vitamiini ja urheilu – mikä on urheilijalle sopiva D-vitamiinitaso ja -annos?”

Harjoittelun aiheuttamat vatsaoireet – mekanismit ja ehkäisykeinot

Ruoansulatuskanavan vaivat ovat yleisiä monissa urheilulajeissa, mutta erityisesti kestävyyslajeissa. Vatsaoireiden yleisyys tavallisesti lisääntyy sitä mukaan, mitä pitkäkestoisempi ja kovatehoisempi liikuntasuoritus on kyseessä. Tyypillisiä ruoansulatuskanavan ongelmia kestävyysurheilijoilla ovat muun muassa pahoinvointi, vatsakrampit, ripuli ja oksentelu. Ruoansulatuskanavan vaivat eivät ole vain epämukavia, vaan voivat heikentää suorituskykyä, ja äärimmäisissä tapauksissa voivat aiheuttaa terveydellisiä haittoja, kuten suolilamaa, verenvuotoista mahatulehdusta ja iskeemistä koliittia. Continue reading ”Harjoittelun aiheuttamat vatsaoireet – mekanismit ja ehkäisykeinot”

Ärtyvän suolen ruokavaliohoito – FODMAP-hiilihydraatit, gluteeni, rasva, kapsaisiini ja muut ravintotekijät

Ruoka on merkittävässä roolissa ärtyvän suolen oireiden kehittymisessä. Oireiden ja ruoan välisten yhteyksien löytäminen on kuitenkin kiven takana, sillä ruoka sisältää lukemattoman määrän erilaisia komponentteja, joilla voi olla vaikutuksia suolistoon. Continue reading ”Ärtyvän suolen ruokavaliohoito – FODMAP-hiilihydraatit, gluteeni, rasva, kapsaisiini ja muut ravintotekijät”