Kuluttajat ovat lisääntyvässä määrin tietoisia terveyteen liityvissä asioissa ja hyvä niin. On hienoa, että hyvä ravitsemustila nähdään merkittävänä osana terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä, mutta suoranaisen suojaravintoaine- tai antioksidanttitankkauksen hyödyille ei ole vakuuttavaa tieteellistä näyttöä ravitsemukselliselta tarpeiltaan normaaleilla ihmisillä. Sama koskee markkinoinnissa esitettyjä ruokien sisältämiä ihmeellisiä terveysvaikutuksia. Perusväestöön verrattuna tiettyjä ravintoaineita suositellaan enemmän tietyille ihmisryhmille tai tietyissä ikävaiheissa, kuten esimerkiksi raskaana oleville (rauta ja foolihappo) ja erittäin vähän energiaa, eli korkeintaan 6,5 MJ/vrk saaville (useimmat vitamiinit ja kivennäisaineet).

Mikäli tarkastelemme suomalaisten nykyistä ravinnonsaantia, saavat suomalaiset keskimäärin riittävästi muita ravintoaineita, paitsi aikuisilla jodin saanti, naisilla folaatin saanti ja lapsilla raudan saanti jää puutteelliseksi. Näiden yksittäisten ravintoaineiden lisäksi suomalaisten ravitsemuksen keskeisiä ongelmia ovat hiilihydraattien ja rasvojen huono laatu. Näitä ongelmia on järkevintä lähteä korjaamaan muun muassa lisäämällä kasvisten, marjojen, hedelmien käyttöä, vaihtamalla puhdistetut viljatuotteet täysjyväviljatuotteisiin ja sisällyttämällä ruokavalioon riittävästi hyviä jodin lähteitä, joita ovat kala, kananmuna, vähärasvaiset tai rasvattomat maitotuotteet sekä maltillisesti käytettynä jodioitu suola. Katso hyvien jodin lähteiden tarkemmat suositeltavat määrät ja tietoa jodin saannin turvaamisesta täältä

Kuva: Valtion ravitsemusneuvottelukunta

Päivässä olisi hyvä syödä vähintään 250 g juureksia ja vihanneksia ja 250 g marjoja sekä hedelmiä. Ne sisältävät runsaasti kuitua, vitamiineja, kivennäisaineita ja sellaisia hyödyllisiä yhdisteitä, joiden merkitykset terveydelle ovat vielä huonosti tunnettuja, joten niitä ei markkinoida harhaanjohtavasti merkittävillä terveysvaikutuksilla. Kuluttajien tulisikin tiedostaa, että ”ihmeellisiä terveysvaikutuksia” sisältäviä ruokia eivät suosittele alan asiantuntijat, sillä he ymmärtävät tieteelliset puutteet tämänkaltaisten väitteiden takana, eivätkä saa johtaa ihmisiä harhaan. Esimerkiksi laillistettuja ravitsemusterapeutteja koulutetaan Suomessa ainoastaan Itä-Suomen yliopistossa, ja heidän toimintansa on valvottua sosiaali- ja terveysministeriön alaisen Valviran toimesta. Sen sijaan kuka tahansa itseään ravitsemusasiantuntijaksi kutsuva henkilö voi väittää mitä tahansa, eikä väitteen takana tarvitse olla todellista tietopohjaa ja usein väitteiden takaa paljastuvat taloudelliset intressit.

Kenenkään ei tarvitsekaan tuntea ruokavalionsa olevansa yhtään sen epäterveellisempi ilman ihmeitä lupaavia ruoka-aineita ja elintarvikkeita. Tämänkaltaisen riittämättömyyden tunteen ja markkinoitavan tuotteen tarpeen tunteen synnyttäminen on tehokas, muttei tässä tapauksessa rehellinen markkinointikeino. Tavallinen, kohtuuhintainen ja monipuolinen ruoka on vähintäänkin yhtä terveellistä ja maistuvaa.

Lähteet:

Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Jodin lähteet – Hyvän ruokavalion aineksia (10.2.2015)  http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/attachments/fi/vrn/jodin_saanti_ruokavaliosta_lahteet_jodi_info_vrn_nettisivuille_2.pdf

Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Terveyttä ruoasta – Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/files/attachments/fi/vrn/ravitsemussuositukset_2014_fi_web.3.pdf

Kuvat: Kotimaiset Kasvikset Ry, Valtion Ravitsemusneuvottelukunta

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s